![]() |
|
![]() |
|
|
![]() |
|
a li
Rodija Dojla, jednog od najznačajnijih savremenih irskih pisaca, proslavila je Bukerova nagrada za roman Padi Klark, ha, ha, ha, ali i kultni filmovi snimljeni po njegovoj Beritaun trilogiji – Posvećeni Alana Parkera, i Kopile i Kombi Stivena Frirsa. Dojlova proza prepoznatljiva je po izraženoj dramskoj strukturi, bez klasične naracije i sa obiljem živopisnih, majstorski oblikovanih dijaloga, kojima prvenstveno i duguje književni uspeh. Zamišljena kao priča o suočavanju s gubitkom voljenih, knjiga Putovanje kroz noć pretvorila se u apoteozu duboke i neuništive veze sa ženskim korenima. U ovoj lirskoj drami, Dojl uspeva da nepretenciozno, duhovito i, istovremeno, dirljivo, dočara ključne trenutke u životu četiri generacije žena jedne irske porodice. |
||||||||||||
|
![]() |
|
a li
Roman Ogrešenje – roman o ljubavi dobio je 2013. nagradu „August”, nazvanu po Augustu Strindbergu. „To je ozbiljna igra u kojoj se Ester i Hugo sreću u bezvremenoj drami o strasti i moći, slobodi i razumu, drami koju spisateljica ne samo oblikuje već i secira. Koristeći okrutni humor i izuzetnu preciznost, Lena Andešon razotkriva sistematičnu samoobmanu zaljubljivanja“, ističe žiri za dodelu najprestižnije švedske književne nagrade.
Ester Nilson, junakinja romana Ogrešenje, veruje da joj moćan intelekt, odlično obrazovanje i otvorenost prema svetu omogućavaju da stekne pouzdan uvid u značenje mnogih pojava. Kada se, zahvaljujući pozivu da održi predavanje o uglednom likovnom umetnikom Hugu Rasku, kome se divi kao stvaraocu i čoveku s visokom moralnom svešću, upozna s njim, divljenje prerasta u fasciniranost. Hugovi signali govore joj da je put ka njemu otvoren, što razbuktava njenu čežnju i uvodi je u vezu koju isprva doživljava kao ostvarenje svojih suštinskih potreba. Pokazaće se, međutim, da u tome greši, kao što će pogrešiti mnogo puta u nastojanju da razume Hugovo ponašanje. Njena velika pronicljivost postaje oružje nade koja je drži u stanju opsesije i uvlači u spiralu samopovređivanja, vodeći je u sve dublji ponor.
S obzirom na upečatljivost lika glavne junakinje, žestinu njene borbe i razmere njenog slepila, moguće je očekivati da će u veku u kome je nastala Ester Nilson postati podjednako istaknuta književna markacija ljubavne opsesije kakve su u svom vremenu bili likovi Eme Bovari i Šarla Svana.
|
||||||
|
![]() |
|
a li
Ljubavna priča o dvoje ljudi iz potpuno različitih svetova, urbane intelektualke i tradicionalnog farmera.
Da li možemo da biramo koga ćemo voleti? Šta ako se zaljubimo u nekog s kim nemamo ništa zajedničko? Kako odoleti? Da li odoleti? Kakav je položaj žene u savremenom društvu, čak i u naizgled tako emancipovanom kakvo je švedsko? Šta se dešava sa strašću kad dođu deca? Koliko daleko smemo da odemo u kompromisima a da se ne promenimo toliko da onaj zbog koga se menjamo prestane da nas voli? Da li ljubav umire u porodičnom kavezu ili se ljudi vremenom naviknu na njega poput onih ptica koje u krletkama ipak cvrkuću? Ove knjige biće zabavan i inteligentan sagovornik svakome ko se ikada to zapitao.
|
![]() |